Hai sa vorbim
Berveni 48A, Bucuresti, Romania,
contact@agentpromovator.ro
Ph: +4.0741.919.919
Colaborari
colaborari@agentpromovator.ro
Ph: +4.0741.919.919
Back

Cum sa creati un plan de marketing pentru un produs nou

 

Google News

Ai dezvoltat un produs nou? Perfect… Singura problema este ca produsele nu se vand singure – avem nevoie de o modalitate de a le prezenta publicului nostru potential. In acest articol, vom explora diferite moduri de a crea un plan de marketing pentru un produs nou.

Ce este un plan de marketing de produs?

Un plan de marketing de produs este o harta pentru a va prezenta produsul in fata diferitelor audiente in cel mai eficient mod posibil.

Un plan de marketing pentru produse va va ajuta sa efectuati cercetari de piata, sa va gasiti punctele forte, sa explorati publicul potential, sa va dezvoltati mesajele de marketing de baza si sa alegeti instrumentele potrivite pentru job. De asemenea, un plan va va mentine pe drumul cel bun cu diferite activitati pe care le-ati facut si pe care le faceti in viitor, astfel incat sa stiti ce functioneaza si ce nu.

Acum ca stiti de ce, sa incepem sa cream planul de marketing al produsului!

Plan De Marketing

1. Cunoaste-ti produsul

Pentru a sti unde se afla produsul dvs. pe piata, trebuie sa incepem cu cateva cercetari.

Incepeti prin a raspunde la aceste intrebari:

  • Ce problema rezolva produsul dvs.?
    • Exemplu: Dezinfectantul nostru pentru maini elimina bacteriile periculoase din mainile oamenilor si astfel reduce riscul de imbolnavire.
  • Ce va diferentiaza produsul?
    • Exemplu: Dezinfectantul nostru pentru maini este mai usor de aplicat decat majoritatea celor disponibile pe piata.
  • De ce ar trebui cineva sa-ti cumpere produsul?
    • Exemplu: este mai ieftin, mai confortabil de utilizat si miroase mai bine .

In functie de controlul dvs. asupra produsului, am adaugat cateva idei avansate care v-ar putea fi utile atunci cand incepeti sa va construiti strategia de marketing a produsului. Acestea includ si un pic de cercetare a concurentei.

Cand raspundeti la aceste intrebari, pastrati-va mintea deschisa – puteti gasi un punct de vanzare unic la care nu v-ati gandit inainte.

  • Unde iti vei vinde produsul?

Va fi vandut local, printr-un magazin online sau ambele?

Exemplu: am aflat că dezinfectantele pentru mâini sunt disponibile pe scară largă atât online, cât și offline. Vom încerca să ne diferențiem de concurenții noștri vânzând numai dezinfectante pentru mâini în magazinul nostru online.

  • Care este prețul tău potențial de vânzare?

Exemplu: am vazut ca dezinfectantii pentru maini in formatele noastre de marime sunt vanduti intre 10 RON si 25 RON. Deoarece incercam sa fim un tip de produs premium accesibil, vom incerca sa stabilim pretul pentru dezinfectantul de maini undeva la mijloc.

  • Care sunt costurile dumneavoastră pentru producerea produsului? Exista alte costuri asociate (transport etc.)?

Daca este posibil, calculati marja potentiala de profit in diferite scenarii. Acest lucru va fi crucial atunci cand incepeti sa va bugetati eforturile de marketing.

  • Cate SKU-uri (unitate de stocare) va avea produsul dvs.?

Exemplu: Produsul nostru va fi vandut în 3 variante diferite.

  • Marimea produsului

Cat de mare este produsul tau? Puteti vinde doar local sau vanzarea internationala va fi o posibilitate in viitor?

  • Durabilitatea produsului

Cat de rezistent este produsul tau? Acest lucru va afecta transportul si manipularea.

  • Consumabile sau de unica folosinta?

Produsul dumneavoastra este consumabil sau de unica folosinta? Poate ai putea lua in considerare o strategie de marketing bazata pe abonament?

  • Produsul dumneavoastra este perisabil?

Produsul dumneavoastra are o perioada de valabilitate lunga?

  • Exista reglementari specifice pe care produsul dvs. va trebui sa le respecte?

 

2. Efectuati cercetari de piata

Este timpul sa afli cat de mult interes ar putea exista pentru noul tau produs. Exista multe modalitati de a efectua cercetari de piata, dar nu trebuie sa mergeti specific din prima incercare.

Va trebui sa incepeti cu cateva presupuneri. De exemplu, daca vindeti gel de par pentru barbati, puteti identifica cati barbati sunt in zona in care vindeti, gasiti statistici de vanzari de la companii mai mari care vand produse similare si incercati sa lucrati la cifre.

Daca doriti sa introduceti un produs nou, ati putea intervieva un anumit numar de persoane pentru a vedea cum reactioneaza acestia la propunerea dvs.

Pentru a analiza nevoile existente pe piata am putea folosi unele instrumente de pe internet. Sa vedem ce instrumente am putea folosi pentru a afla mai multe despre dimensiunea potentiala a pietei de pe internet.

Cand cercetati, tineti cont de aceste 3 lucruri: dimensiunea potentiala a pietei, tendinta pietei si sezonalitatea.

  1. Trenduri Google

Google Trends este un instrument excelent pentru a analiza diferite cuvinte cheie din perspectiva Google. Acest instrument este util pentru a identifica daca produsul dvs. se afla intr-o piata in crestere, in scadere sau neplata. De asemenea, va ajuta sa identificati caracterul sezonier al pietei dvs.

  1. Planificatorul de cuvinte cheie Google

Planificatorul de cuvinte cheie Google face parte din  Google Ads . Cu acest instrument, puteti vedea volumele de cautare pentru diferite cuvinte cheie, care ar putea sa va ofere unele indicatii si, de asemenea, sa arate semne de sezonalitate.

  1. Buzzsumo

https://buzzsumo.com/ este un instrument excelent pentru a vedea ce fel de continut este distribuit pe platformele sociale. Trebuie sa inserati un cuvant cheie legat de noul dumneavoastra produs pentru a obtine informatiile.

 

3. Definiti-va publicul

Acum ca stiti proprietatile produsului dvs. din interior, este timpul sa aflati daca exista o piata buna pentru acesta si, daca da, unde.

Sa incepem prin a stabili publicul ideal pentru produsul dvs. Fara a-ti cunoaste publicul, va fi dificil sa evaluezi dimensiunea potentiala a pietei.

Ce este un public tinta?

Sa incepem prin a defini ce este publicul tinta.

Un public tinta este un grup de persoane care impartasesc comportamente, interese si/sau anumite demografii similare. Publicul tinta este crucial pentru realizarea strategiilor de marketing, alocarea bugetului, atragerea de noi clienti si dezvoltarea produsului.

De exemplu, daca stiti ca produsul dvs. este folosit in cea mai mare parte de femei, ati putea incerca sa il dezvoltati intr-un mod care sa fie mai atragator pentru femei. Aceasta este o simplificare excesiva – in realitate, puteti intra mult mai adanc in acest subiect.

  1. Descopera publicul tinta

Publicul tinta ar trebui să fie definit de cateva caracteristici precum:

  • Varsta
  • Gen
  • Locatie
  • Sursa de venit
  • Angajare
  • Interese
  • etc.

Acest proces va fi mult mai usor atunci cand aveti deja cateva date despre cumparatorii dvs. In acest caz, puteti incepe doar de la a parcurge datele si a identifica cine va cumpara cel mai mult produsele. Daca nu, nu va faceti griji!

Puteti face audiente facand presupuneri logice despre noul dumneavoastra produs. Cateva intrebari pe care le-ai putea pune sunt:

  • Cine ar putea fi interesat de noul tau produs? (Nu spune ,,toata lumea”. Incercati sa intrati in cat mai multe detalii posibil. Exemplu: femei de varsta mijlocie)
  • Ce interese similare au acesti oameni? (De exemplu, aceste persoane pot fi grupate ca ,,parinti”, ,,elevi” etc.)
  • Ce subiecte leaga acesti oameni? (De exemplu, parintii ar putea fi interesati de subiecte precum ,,ingrijirea copiilor”, ,,hrana pentru bebelusi” etc.)

Desi aceste intrebari sunt create doar la modul general, ele va pot oferi cateva idei pentru a incepe sa va dezvoltati publicul tinta.

Puteti afla mai multe despre gasirea publicului tinta in acest minunat  articol de la Hubspot.

  1. Creati o persoana de cumparator (Buyer Persona)

Urmatorul pas mai avansat ar putea fi crearea unei persoane de cumparator pentru noul tau produs.

Ce este un buyer persona?

Un buyer persona este profilul clientului tinta ideal, bazat pe cercetarea publicului. Buyer Persona descrie in principal cine este clientul tau perfect, dar poate merge la fel de profund precum ilustrarea intereselor acestora, deciziile de cumparare, grupurile din care apartin etc.

Cititi mai multe despre crearea de persoane de cumparator in acest  articol  de la Hootsuite.

 

4. Analizeaza-ti concurentii

Cunoasterea concurentei este cruciala pentru a ramane in joc. De cele mai multe ori, analiza concurentilor va va oferi un indiciu bun despre dinamica pietei, strategiile de promovare, publicul vizat si temele comune despre ceea ce functioneaza pentru a aduce mai multe vanzari. Sa analizam mai bine acest subiect!

1. Identificati-va concurentii

Pentru a va gasi concurentii, puteti incepe prin a cauta pe internet folosind platforme precum Google ,  Amazon  și chiar  Facebook . Daca noul dvs. produs nu se clasifica in categoriile standard, incercati sa gasiti cele mai apropiate produse concurente similare.

2. Sortati concurentii dupa relevanta

Dupa ce ati gasit unele companii, este timpul sa le sortati dupa importanta – care sunt mai importante de urmat si pe care le puteti verifica ocazional.

O modalitate usoara de a va clasifica concurentii este sa-i sortati in trei categorii:

  • Concurenti primari: Acestea sunt companiile cu care concurezi direct. Ei vand produse similare si unui public similar ca tine. Acestea sunt companiile cu care va pot compara clientii (de exemplu BMW si Volvo).
  • Concurenti secundari: acestea sunt companiile care vand produse similare cu tine, dar unui public diferit (de exemplu, un magazin de marca care vinde haine vs un magazin general care vinde si haine, dar la un nivel de calitate si pret diferit).
  • Concurenti tertiari: Acestea sunt companiile care nu vand produse similare, dar care comercializeaza catre un public similar (de exemplu, daca publicul tinta este ,,student”, o companie care vinde rechizite scolare poate fi un concurent tertiar pentru o companie. care vinde haine pentru tineri) .

Cand va clasificati concurentii, asigurati-va ca urmariti informatiile de baza precum:

  • Numele companiei
  • Locatie
  • Produse de baza
  • Punctele forte si punctele slabe

Puteti adauga mai multe puncte de urmarire pe masura ce va desfasurati cercetarea.

Aflati mai multe despre analiza aprofundata a concurentei aici .

Ce inseamna consultant in marketing

5. Stabiliti obiective

Dupa ce v-ati analizat noul produs si ati facut niste cercetari de piata si de concurenta, este timpul sa determinati obiectivele pe care doriti sa le atingeti prin planul de marketing al noului produs.

Obiectivele dvs. de marketing vor da tonul pentru mesajele de marketing, strategia si bugetul dvs. Cea mai comuna metoda de stabilire a obiectivelor de marketing este utilizarea sistemului SMART, ceea ce inseamna ca obiectivele dvs. ar trebui sa fie specifice, masurabile, realizabile, realiste si limitate in timp.

O eroare pe care o fac multi oameni la inceput este stabilirea unor obiective prea largi:

Obiective ca acestea nu au inceput sau sfarsit – nu sunt suficient de specifice, sunt greu de masurat si nu sunt limitate in timp. De exemplu, desi cresterea vanzarilor este realista si realizabila, oricum ar trebui sa se intample prin activitatile tale de marketing.

In loc sa stabiliti obiective ample, le puteti specifica putin, de exemplu:

  • Dorim sa crestem veniturile lunare din vanzari cu __%.
  • Dorim sa ne pozitionam in top 3 pe Google pentru cuvantul cheie ,,cel mai bun dezinfectant pentru maini”, care ar trebui sa ne aduca in jur de 1500 de vizitatori noi in fiecare luna.
  • Dorim sa crestem traficul pe site cu 100 de vizitatori lunar.

O resursa buna pentru stabilirea obiectivelor de marketing, va recomandam sa cititi: Cum sa veniti cu obiective de marketing pentru 2022 bazate pe obiectivele de afaceri.

De ce ar trebui afacerea dvs. sa apeleze la consultanta in marketing digital?

 

6. Dezvoltati mesaje de marketing de baza

Acum ca ti-ai stabilit obiectivele, haideti sa definim mesajele de marketing de baza pe care le veti folosi in strategiile de marketing.
Mesajul de baza de marketing este modul in care explicati propunerea de valoare unica (UVP) clientilor dvs. potentiali. Acesta stabileste cadrul pentru strategiile dvs., care ar putea fi publicitate pe retelele sociale, Google Ads, marketing video si asa mai departe. Fiecare continut pe care il produceti ar trebui sa se alinieze cu mesajul dvs. de marketing de baza.
Mesajul de marketing de baza va ajuta sa construiti o voce de brand recunoscuta care le ofera oamenilor ceva cu care sa va conectati.

Cum sa-ti dezvolti mesajul de marketing de baza

  • Explicati de ce produsul dvs. este diferit si cum poate ajuta oamenii.

Incercati sa descrieti anumite puncte sensibile pe care produsul dvs. le rezolva pentru oameni. Folositi-va cercetarea concurentilor pentru a vedea cum se pozitioneaza acestia si fiti creativi. Gasiti modalitati de a fi diferit si poate puteti acoperi cateva puncte pe care concurentii dvs. le-au ratat in mesajul lor de marketing de baza.

  • Creati povesti in mesajul dvs. de marketing de baza

Puteti gasi o modalitate de a va face produsul mai personal? Poate ca exista o poveste despre motivul pentru care ati inceput sa va creati produsele. De exemplu, unele companii includ mostenirea familiei, retete secrete care au fost transmise sau alte povesti interesante in mesajul lor de marketing de baza.

  • Nu faceti promisiuni false

Spune oamenilor adevarul. Daca nu exista nicio baza pentru beneficiile miraculoase pe care le promiteti, oamenii vor afla in cele din urma. Fiti cat se poate de autentic si descrieti cu acuratete produsul dvs.

 

7. Dezvoltati o strategie de marketing (plan de joc)

Am ajuns in sfarsit la partea actionabila a noului tau plan de marketing pentru produse! Aceasta este etapa in care iti faci cercetarile, cunostintele de piata si incepi sa gasesti modalitati de a-ti atinge obiectivele de marketing.

Exista nenumarate moduri prin care va puteti ajunge la potentialii clienti. Pentru ca lucrurile sa nu devina prea confuze, incepeti prin a va gandi la cateva categorii in care va puteti enumera ideile. Deoarece vindeti produse, aceasta inseamna ca puteti avea 2 categorii diferite, de exemplu, strategia de marketing local si strategia de marketing international.

De dragul acestui exemplu, cateva idei pentru strategia de marketing local ar putea fi:

  • Participarea la diferite evenimente locale;
  • Realizarea de magazine pop-up in mall-uri sau locuri pe unde trec multe persoane;
  • Realizarea de reclame pe retelele de socializare orientate local;
  • Redactarea comunicatelor de presa, content marketing.

Cateva idei pentru strategia dumneavoastra de marketing international  ar putea fi:

  • Aducerea produsului la Amazon (sau la alti distribuitori);
  • Clasarea site-ului dvs. pentru cuvinte cheie care descriu problemele pe care produsul dvs. le rezolva;
  • Desfasurarea campaniilor de marketing digital pentru a va vinde produsul.

Dupa ce aveti aceste subiecte mai ample despre ceea ce doriti sa faceti, puteti construi fiecare idee pe “o foaie de parcurs” in care veti include toate instrumentele si abordarile de care veti avea nevoie pentru a implementa ideea.

 

8. Stabiliti un buget

Motivul pentru care nu am enumerat bugetul inainte de strategia de marketing este ca nu vrem sa impiedicam fluxul de idei prea devreme. S-ar putea sa nu ai un buget pentru unele activitati in acest moment, dar asta nu inseamna ca nu ai putea lasa acele idei deoparte pentru viitor.

Consideram ca cele mai importante lucruri pe care trebuie sa le stim atunci cand stabilim un buget pentru activitatile de marketing de produse noi sunt costurile operationale si rentabilitatea investitiei (ROI) necesare pentru justificarea costului activitatii de marketing.

Ne cunoastem deja costurile operationale din cercetarile facute in primul capitol (1. Cunoaste-ti produsul) si acum este timpul sa incercam sa estimam potentialul ROI pe care il pot avea diferite strategii de marketing.

Din pacate, nu exista garantii acolo, dar puteti seta un ROI minim necesar pentru a pastra sau a parasi o strategie de marketing. Daca stiti ca, de exemplu, Google Ads aduce o rentabilitate constanta a investitiei de 3,0 (pentru fiecare usd cheltuit pe reclame obtineti 3 USD in vanzari), puteti calcula care este profitul dvs. net si puteti decide daca doriti sa continuati sa faceti publicitate acolo sau nu.

Retineti ca in multe strategii ati putea incepe sa vedeti o rentabilitate a investitiei pe o perioada mai lunga (de exemplu, activitati de branding sau SEO), asa ca nu fiti prea nerabdatori daca nu vedeti o rentabilitate imediat. Ceea ce ne duce la urmatorul punct:

 

9. Urmarirea progresului

Decideti cum veti urmari progresul diferitelor activitati de marketing. Marketingul digital ne-a facut viata mult mai usoara pentru ca putem avea toate statisticile in cifre – vizitatori ai site-ului web, cumparatori online, bugetul de publicitate cheltuit pe achizitie etc.

Trebuie sa ne amintim, totusi, ca cea mai mare parte a marketingului se desfasoara in afara ecranelor, unde nu este atat de usor sa masurati progresul si cifrele. Cand faceti un marketing mai traditional, cel mai bun mod de a masura succesul este sa va comparati activitatile cu veniturile din vanzari.

Ne place sa ne gandim la marketing ca la realizarea de conexiuni intre diferite lucruri: daca poti gasi o legatura profitabila intre activitatea de marketing si o crestere a vanzarilor, ai castigat deja jumatate din batalie.

 

10. Setati o cronologie

In cele din urma, este esential sa aveti limite de timp pentru activitatile dvs.

Faceti o foaie de parcurs pentru cand doriti sa aveti:

  • Obiective de marketing indeplinite;
  • Sa stabiliti strategii implementate;
  • Activitati de marketing evaluate.

Amintiti-va, marketingul inseamna testarea si gasirea combinatiilor potrivite pentru noul dumneavoastra produs.

Succes in realizarea noului tau plan de marketing pentru produse!

Mario Grigorescu este lider in cautarile organice Google ca si Consultant in Marketing Online si este Specialist Certificat Google si MOZ, iar mai nou este lider de audienta pe platforma LinkedIn, cu o experienta de peste 15 ani, intr-o gama larga de sectoare de activitate, inclusiv: agentii, antreprenoriat, fashion, auto, caritate, servicii financiare, servicii funerare, sanatate, retail, turism, pharma, afaceri mici si mijlocii, bloguri sau publicatii online si comunicate de presa.
Actualmente ofera servicii profesionale de consultanta online si optimizare a motoarelor de cautare (SEO) sau a locatiilor de business in Google Maps (Local SEO) alaturi de strategii de promovare si crestera organica cu rezultate vizibile in Google inca din prima luna de colaborare.

Obtineti un Audit SEO Gratuit chiar acum!

Mario Grigorescu
Mario Grigorescu
https://agentpromovator.ro
Numele meu este Mario Grigorescu și sunt Consultant in Marketing Online si Expert SEO, iar din punct de vedere personal sunt biker, cinefil si pasionat de tehnologie. In urma cu 10 ani am fondat Agent Promovator, Agenție de Marketing Online Premiată. Alături de echipa mea, am ajutat peste 250 de companii din diferite domenii industriale (educație, e-commerce, HoReCa, transporturi, auto, fashion, medicina si retail) să își crească vizibilitatea in cautarile organice, pana in Prima Pagina Google și să dubleze profitul afacerii lor. Actualmente ajut firmele mici si mijlocii cu servicii de Consultanță in Marketing Online și Optimizare SEO pentru a obține trafic organic și vizibilitate online in Prima Pagină Google!

Acest site foloseste cookieuri pentru imbunatatirea experientei vizitatorilor. Declaratie Cookies